Met de toenemende digitalisering van bedrijven en het belang om beslissingen te maken op basis van data, is het essentieel om de juiste tools te hebben om de prestaties van je website en/of applicatie te meten en te analyseren. Een van de tools die het meest gebruikt gaat worden is Google Analytics. In dit artikel gaan we ons richten op de nieuwste versie van Google Analytics, namelijk Google Analytics 4 (GA4), en de rol van dashboards in eht analyseren het presenteren van gegevens.
Wat is Google Analytics 4
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van het webanalysesysteem van Google. Universal Analytics is de voorganger die waarschijnlijk iedereen wel kent. Google Analytics is ontworpen om website eigenaren inzichten te bieden in het gedrag van gebruikers via verschillende apparaten en platformen. GA4 gebruikt een vernieuwd datamodel dat gabaseerd is op basis van gebeurtenissen, ook wel events genoemd. Het oude model was gebaseerd op basis van paginaweergaven.
Wat maakt het verschil dan groot tussen UA en GA4?
Het verschil tussen Universal Analytics (UA) en Google Analytics 4 (GA4) ligt in de benadering van gegevensverzameling, datamodellering en functionaliteiten. Hieronder staan de verschillen tussen UA en GA4:
- Datamodellering: Het meetmodel van UA is dus gebaseerd op sessies en paginaweergaven, terwijl GA4 gebruik maakt van gebeurtenissen. In GA4 worden alle interacties als gebeurtenis vastgelegd. Gebeurtenissen in GA4 zijn dus niet alleen paginaweergaven, maar ook klikken, scrollen, transacties en het bekijken van een video.
- Gebruikers gerichtheid: Een van de grote verschillen is de verschuiving van bezoekers en een sessiegerichte analyse in UA naar een gebruikersgerichte analyse in GA4. in UA wordt een bezoeker geidentificeerd op basiscan cookies, terwijl GA4 gebruikmaakt van een gebruikers ID. Het gebruikers ID volgt het gedrag van de gebruikers over verschillende platformen en apparaten.
- Machine learning en inzichten: GA4 maakt gebruik van machine learning technieken om inzichten te bieden. Het kan patronen en trends ontdekken en deze gegevens vervolgens ook presenteren. Dit helpt de gebruiker om snel inzichten te verkrijgen, zonder dat je hiervoor een analyse hoeft uit te voeren.
- Cross-platform meten: GA4 is beter in staat om gegevens te verzamelen over verschillende apparaten en platforms. Hierbij gaat het om website en mobiele apps en/of offline interacties. Hiedoor krijg je een beter beeld van de gebruikers.
- Flexibele gegevensexport: GA4 biedt meer flexibiliteit in het exporteren van gegevens naar andere systemen. Dit kunnen eigen systemen zijn, maar ook een SuperMetrics of Biq Query.
- Biq-query integratie: GA4 heeft een naadloze integratie met Biq Query. Hierdoor heb je de mogelijkheid om diepgaande analyses uit te voeren op deruwe, onbewerkte GA4 gegevens.
Wat is een dashboard en hoe verschilt het met een rapportage?
Het is belangrijk om het verschil te weten tussen een dashboard en een rapportage. Dit wordt vaak namelijk gezien als hetzelfde, maar is het niet. Een dashboard is een visuele weergaven van belangrijke gegevens en statistieken die relevant zijn voor de doelstellingen van jouw bedrijf of organisatie. Het biedt in één oogopslag de prestaties en de status, waardoor gebruikers snel en gemakkelijk inzichten kunnen krijgen. Een dashboard kan bestaat uit grafieken, tabellen en andere visualisaties.
Een rapportage is meestel een uitgebreid verslag van de gegevens. Het kan een verzameling van tabellen en cijfers bevatten. Een rapportage is vaak statisch en minder interactief en wordt gebruikt als evaluatie. Na afloop van bijvoorbeeld een campagne krijg je een rapportage over de resultaten. Vaak kan dit op maandbasis zijn, maar ook een kwartaal of jaar. Bij een dashboard heb jij altijd real-time inzichten in de resultaten, ook tijdens de campagne.
Waarom zou je een dashboard moeten hebben?
Het gebruik van een dashboard heeft verschillende voordelen voor het analyseren en presenteren van gegevens:
- Snelle visualisatie: Dashboard kunnen met één blik de prestaties laten zien aan de gebruikers.
- Gebruiksvriendelijkheid: Dashboards zijn makkelijk te begrijpen. Complexe cijfers worden op een makkelijke manier weergegeven.
- Realtime inzichten: De data wordt bijgewerkt in real-time, waardoor je altijd beschikking hebt op de meest recente gegevens.
- Interactiviteit: Dashboards kunnen filters bevatten, waardoor gebruikers specifieke aspecten van de gegevens kunnen uitzoeken.
- Gegevensconsolidatie: Dashboards kunnen gegevens uit verschillende bronnen samenvoegen, waardoor je een beter beeld krijgt van de prestaties van het bedrijf.
Mogelijkheden dashboards in Google Analytics 4
Je kunt een dashboard maken in GA4, toch raden wij aan om een GA4 data studio dashboard te maken. Een dashboard in Google Analytics 4 biedt ook een aantal mogelijkheden:
- Aanpasbare widgets: Je kunt widgets toevoegen zoals grafieken, tabellen en geografische kaarten.
- Segmentatie; Maak segmenten op basis van een gegevensfiltering zoals gedrag of een specifieke doelgroep.
- Doelen en conversies: Stel doelen in en houdt conversies bij om de prestaties van je website te meten.
- Gegevensuitwisseling: Deel het dashboard met andere zodat ze de gegevens ook kunnen zien.
Voordelen dashboards in Google Analytics 4
Dashboards in Google Analytics 4 bieden verschillende voordelen voor de gebruikers. Hieronder een opsomming:
- Dashboards bieden snelle en gemakkelijke toegang tot belangrijke statistieken
- Ze stellen gebruikers in staat om gegevens visueel aantrekkelijk te presenteren
- Dashboards kunnen worden aangepast
- Bevorderen datagedreven besluitvorming
- Dashboards kunnen makkelijk gedeeld worden
Nadelen dashboards in Google Analytics 4
Uiteraard heeft het hebben van dashboards in Google Analytics 4 ook nadelen.
- Het maken van een effectief dashboard vereist kennis
- Het kan moeilijk zijn om de juiste gegevens te presenteren
- Dashboards kunnen te algemeen zijn
- Het beheren en onderhouden kan lastig zijn
Mogelijkheden Dashboards in Looker Studio (Data Studio)
Dashboards zijn waardevolle hulpmiddelen voor het analyseren, presenteren en het delen van gegevens. In Google Analytics 4 heb je dus de mogelijkheid tot het maken van een dashboard. Echter is dit niet helemaal wenselijk. Een Data Studio dashboard biedt de beste overzichtelijke weergaven van statistieken. Hierdoor kan je snelle inzichten krijgen. Het kiezen van de juiste dashboard oplossing en het opzetten van de dashboarding vereist echter wel aandacht. Hierbij gaat het om gebruiksgemak, aanpassingsmogelijkheden en gegevensbeveiliging.
Met een Looker Studio dashboard van Ga4dashboarding.nl ben je in staat om snel je gegevens inzichtelijk te krijgen. Hierbij gaat het om 3 templates:
- GA4 dashboard template
- SEA dashboard template
- SEO dashboard template
Met een dashboard template ben je in staat om binnen 5 minuten jouw eigen databronnen te koppelen en je dashboard live te hebben staan. Hierbij staat in een koppelingsdocument uitgelegd wat je allemaal moet doen. Wil je eerst de dashboards bekijken? Dan kan dat op onze demopagina.